کپسول آتش‌ نشانی

نمایش دادن همه 15 نتیجه

کپسول آتش‌ نشانی نوعی دستگاه برای خاموش نمودن آتش است. این دستگاه جزء خاموش‌کننده‌های آتش قابل حمل دستی بوده و با توجه به نوع آتش ترکیبات مختلف مانند آب، پودر و گاز، گاز دی‌اکسید کربن و بیورسال را با فشار بر روی آتش می‌افکند.

کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش‌ نشانی استوانه‌های فلزی محکمی هستند که با آب یا یک نوع ماده خفه‌کننده مانند دی اکسید کربن پر شده‌اند و وقتی اهرمی را که بالای این استوانه‌ است فشار دهید، ماده با فشار زیادی از کپسول خارج می‌شود. در این کپسول‌ها یک لوله، مخزن تحت فشار کپسول را به قسمت بالای کپسول متصل و یک شیر فنری نیز ارتباط میان لوله را با دهانه خروجی مسدود کرده‌است. در بالای سیلندر، سیلندر کوچک دیگری وجود دارد که با گاز فشرده‌ای مانند دی‌اکسید کربن پر شده‌است و یک شیر جلوی انتشار دی‌اکسید کربن را می‌گیرد.

برای استفاده از کپسول آتش‌ نشانی باید ضامن کپسول را کشیده و اهرم آن را فشار داد. این اهرم یک میله را فشار می‌دهد تا شیر فنری را به پایین فشار دهد و مسیر خروجی را باز کند. گاز فشرده شده بر اثر فشار رها می‌شود و با نیروی قابل ملاحظه‌ای از مخزن به دهانه خروجی منتقل شده، خارج می‌شود.

باید آن را مستقیماً روی سوخت هدف‌گیری و روی تمامی سوخت پخش کرد. کپسول را با اندازه‌های مختلف و گازهای مختلف می‌سازند.

انواع کپسول آتش نشانی

همان‌ طور که اشاره کردیم، کپسول‌ های آتش‌ نشانی جرو تجهیزات اطفاء آتش نشانی هستند که در انواع متفاوت با کاربرد های گوناگون تولید شده و در مراکز مختلف به فروش می‌ رسند. قرار گیری کپسول‌ های آتش‌ نشانی در انواع و اقسام مختلف بر حسب یک سری المان اعم از اندازه، حجم ترکیبات و کاربرد صورت می‌ گیرد. در حالت کلی این کپسول های آتش‌ نشانی در دسته بندی کپسول بیوورسال، کپسول آب و گاز، کپسول Co2، کپسول پودر و گاز و کپسول فوم قرار می‌ گیرند.

کپسول های آتش نشانی با وزن های گوناگون

با در نظر گرفتن حجم، محل نصب کپسول و ترکیب قابل‌ اشتعال آن به راحتی می ‌توان وزن کپسول را مشخص کرد. در حالت کلی و به‌ طور معمول کپسول‌ های آتش‌ نشانی دستی وزن ۱۲ تا ۱۴ کیلو گرم را در بر می گیرند. در مقابل کپسول هایی با وزن سنگین تر به صورت چرخ دار به تولید رسیده اند. اگر بخواهیم میان وزن و پوشش کپسول آتش‌ نشانی یک رابطه ایجاد کنیم، باید بگوییم: به ازای وزن سنگین‌ تر کپسول مساحت بیشتری از آتش پوشش داده و اطفاء به بهترین نحو صورت می‌ گیرد. طبق استاندارد های جهانی کپسول‌ هایی که کم‌ تر از ۱۸ کیلوگرم وزن دارند در ارتفاع یک متر و کپسول‌ هایی که بیشتر از ۱۸ کیلوگرم وزن دارند در ارتفاع یک ‌و نیم متری قابل نصب هستند. یعنی در واقع سر این کپسول ها در ارتفاع های مطرح شده قرار می گیرد.

رنگ بندی کپسول های آتش نشانی

در زمان‌ های گذشته و در کشور های پیشرفته کپسول‌ های آتش‌ نشانی در رنگ‌ های مختلف تولید می‌ شد تا از این طریق افراد بتوانند با توجه به رنگ، مناسب‌ ترین ترکیب و سیستم اطفاء را برای آتش انتخاب کنند. به‌ عنوان مثال کپسول‌ های قرمز رنگ با محتوای آب و کپسول‌ های Co2  به رنگ سیاه به تولید می رسید. اما متأسفانه در کشور ایران به این مسئله توجه زیادی نشده و تنها تفاوت میان کپسول‌ ها به نوار های درج شده بر روی آن ها بر می گردد.

بررسی کاربرد های کپسول های اطفای حریق

 برخی از افراد بدون در نظر گرفتن نوع و حجم آتش از میان کپسول‌ ها یکی را به‌ دلخواه انتخاب می‌ کنند. اما باید بگوییم این مسأله کاملا غلط بوده و در بعضی مواقع خطر آفرین می شود. برای همین برای شناخت هر چه بیشتر شما در این بخش کاربرد انواع کپسول‌ های آتش‌ نشانی را مطرح می‌ کنیم تا بتوانید در مواقع ضروری  انتخاب مناسبی داشته باشید. لازم به ذکر است برای اطفاء انواع حریق های مختلف دسته بندی خاصی از کپسول های آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرند.

شناخت انواع حریق

کپسول آتش نشانی Co2

کپسول آتش نشانی CO2 برای اماکن سربسته و خاموش کردن تجهیزات الکترونیکی به کار گرفته می‌ شود‌.  در نتیجه استفاده از آن حتی‌ الامکان در فضای باز کار عقلانی نخواهد بود. زیرا پراکندگی گاز صورت‌ گرفته و به‌ مراتب اثربخشی کاهش می‌ یابد. قدرت پرتاب در این کپسول ۲ تا ۴ متر بوده و لازمه خاموش شدن آتش به واسطه این کپسول نزدیک بودن به آتش است.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

یکی از بارز ترین ویژگی‌ های کپسول آتش نشانی پودر و گاز این است که برای اطفاء حریق‌ های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. اما اثربخش ترین کاربرد آن به خاموش کردن فلزات و مایعات بر می‌ گردد. در نظر داشته باشید قیمت کپسول‌های آتش‌نشانی بنا به کاربرد متفاوت بوده اما شما می توانید با نازل ترین قیمت تجهیزات اطفاء از جمله اسپرینکلر آتش نشانی، درب ضد حریق و جعبه آتش نشانی را از ایمن آتش الماس خریداری کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارسال در واتس اپ
تماس فوری