نازل آتش نشانی

نازل آتش نشانی یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد در صنعت آتش‌نشانی می‌باشد که به سر لوله شلنگ آتش نشانی متصل می شوند با استفاده از این تجهیزات می توان میزان و سرعت خروج آب را کنترل نمود، نوع و سایز نازل‌ها در اطفای حریق بسیار مهم و حیاتی می‌باشند در اکثر ساختمان‌ها با کاربری مسکونی در طبقات مثبت معمولاً از نازل‌های 1 اینچ با دنباله ¾ اینچ استفاده می‌شود.

انواع نازل آتش نشانی

سهولت و سادگی در استفاده از نازل آتش نشانی امکان استفاده آن در زمان حریق را برای تمامی افراد خانواده فراهم می‌نماید این نازل‌ها در دو نوع تمام فلزی و نیمه فلزی تولید می‌شوند که با توجه به شرایط محیطی می‌توان از هرکدام به‌صورت ویژه استفاده نمود.

همچنین در طبقات منفی و پارکینگ‌ها و همچنین ساختمان‌هایی که کاربری تجاری و یا اداری دارند و یا مترو، که به‌عنوان ساختمان و اماکن با اهمیت بالا در نظر گرفته می‌شوند، از نازل‌های ½.1 و ½.2 استفاده می‌شود.

در هنگام کار با نازل های آتش نشانی باید آموزش لازم و کافی دیده شود و ترجیحاً افرادی که تخصص لازم در اطفای حریق را دارند، می‌توانند از این نازل‌ها و سیستم‌های وابسته به آن استفاده کنند.

استفاده از نازل آتش نشانی در سر لوله شیلنگ آتش نشانی

انواع نازل آتش نشانی

نازل شلنگ های آتش نشانی معمولا در سه نوع اصلی دسته بندی می شوند. این نازل ها که وظیقه کنترل جریان خروجی آب را بر عهده دارند معمولا در سه حالت جت، اسپری و پرده آبی موجود می باشند.

با توجه به مدل نازل آتش نشانی، یک نازل می تواند فقط دارای یک حالت پاشش، دو حالت یا سه حالت پاشش آب باشد.

کاربرد نازل های شیلنگ آتش نشانی 

همانطور که اشاره شد نازل های آتش نشانی امکان باز و بسته کردن جریان آب و کنترل سرعت و حالت پاشش آب را برای افرادی که قصد اطفاء حریق را دارند فراهم می کند.

این نازل ها در سایز های مختلفی تولید می شوند که با توجه به شرایط و محل نصب سایز مناسب انتخاب می شود. به عنوان مثال نازل 1,3/4 اینچ بیشترین کاربرد را در ساخت قرقره های هوزریل دارند.

سایز های 1.5 ، 2 و 2.5 معمولا برای استفاده در قرقره های فایرباکسی و هوزرک استفاده می شوند.

مشخصات فنی نازل های آتش نشانی

  • این نازل‌ها در دو نوع تمام فلزی و نیمه فلزی تولید می‌شوند که هرکدام کار واحد را انجام می‌دهند.
  • نازل های آتش نشانی معمولا در سایز های 1، 3/4، 1.5، 2 و 2.5 تولید می شوند.
  • نازل ها معمولا دارای سه حالت جت آف و اسپری می باشند.
  • معمولا برد پاشش نازل ها در جالت جت 10 متر می باشد.
  • فشار کاری 16 بار
  • ترکیدگی 60 بار
ارتباط با پشتیبانی
ارسال در واتس اپ
تماس فوری